Copywriting

Wat is copywriting?

Copywriting is het schrijven van wervende of aantrekkelijke teksten voor commerciële doeleinden. Een copywriter is dus niet helemaal hetzelfde als een tekstschrijver. Een tekstschrijver is vooral ook bezorgd om de juiste spelling en grammatica. Hoewel een copywriter net zo goed zonder fouten zou moeten kunnen schrijven, ligt zijn doel elders. Hij wil opvallen en een actie teweegbrengen bij zijn doelpubliek. Vaak moet de lezer overtuigd worden of aangezet worden tot kopen.

Copywriters zijn ook geen vertalers, aangezien ze hun teksten doorgaans maar in één taal schrijven. Het is een vak op zich waarvoor zeker evenveel marketingkennis als taalgevoel voor nodig is. Een copywriter kan als zelfstandige werken of in een reclamebureau aan de slag gaan.

Wat valt er onder copywriting?

Een copywriter houdt zich niet alleen bezig met het schrijven van teksten. Vaak helpt hij met het bedenken van reclamecampagnes of bepaalt hij mee de communicatiestrategie. Wanneer het hele concept is uitgewerkt, kan hij in zijn pen kruipen. Om afhankelijk van het medium en de doelgroep de juiste teksten op te stellen.

Een copywriter houdt zich bezig met het schrijven van verschillende soorten tekst:

  • reclameteksten
  • folders
  • mailings
  • verkoopsbrieven
  • websites
  • reclamespotjes
  • persberichten

Meestal hebben die als doel dus de lezer te overhalen om te kopen. Maar ook neutralere en serieuze teksten vormen geen probleem. Daarnaast moet een copywriter ook gevoel hebben voor social media. Tegenwoordig vormen Facebook, Instagram en co. namelijk erg belangrijke kanalen om reclame te voeren.

SEO-copywriting

SEO-copywriting houdt het schrijven van informatieve teksten in die bovendien goed scoren in zoekmachines zoals Google. Daarbij dient de schrijver rekening te houden met keywords en andere technische voorschriften. De vraag naar SEO-copywriters blijft maar groeien. Een hogere plek in de zoekresultaten betekent meer visibiliteit voor je bedrijf. En zoveel te meer mensen je terugvinden, zoveel te meer kans om jezelf te verkopen. Een goede SEO-copywriter zorgt er dus niet alleen voor dat zijn tekst makkelijk te vinden is. De inhoud ervan moet de lezer ook aanspreken en overtuigen.